کد مطلب:163240 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

کلامی از فاطمه ی زهرا
شب دهم

بسم الله الرحمن الرحیم

السلام علیك یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائك

اللهم انی اسئلك ان تجعل وفاتی قتلا فی سبیلك مع اولیائك تحت رایة نبیك و اسئلك ان تكرمنی بهوان من شئت من خلقك و لا تهنی بكرامة احد من اولیائك و اجعل لی مع الرسول سبیلا...». [1] .

قالت فاطمة علیها السلام: «ان فرح الملائكة باستظهارك علیها اشد من فرحك و ان حزن الشیطان و مردته بحزنها اشد من حزنها...»؛ [2] حضرت فاطمه به دو زن كه با یكدیگر درگیر بودند.یكی معاند بود و دیگری مؤمن، بر مؤمن راه حجت گشود و مسلط شد و خوشحال شد.حضرت فاطمه فرمود: خوشنودی ملائكه از این پیروزی تو بیشتر از خوشنودی توست و اندوه شیطان بر شكست او بیش از اندوه اوست.

تعارض ها و اختلاف ها گاهی در حوزه ی غضب و یا مكر و حیله ی طبیعی است و گاهی تعارض ها و درگیری ها به دسته بندی های بزرگتر و قبیله ای و یا ملی و یا جهانی و یا الهی و شیطانی گره می خورد.

زندگی و مرگ محمد و آل محمد و حرب و سلم محمد و آل محمد بدان گونه


است كه بن بستی ندارد و از تنگنای زمین به وسعت آسمان ها پیوند می خورد.

دو نر زن با یكدیگر درگیر می شوند.این درگیری در امر دین است.فاطمه علیها السلام به مؤمن از این دو نفر گشایشی می دهد و فتوحاتی می رساند و او مسلط می شود و خوشنود می شود.حضرت این خوشنودی را با خوشنودی ملائكه و فرشته ها می سنجد و می فرماید؛ خوشنودی ملائكه بیشتر از خوشنودی توست و حزن و اندوه او را با اندوه و خستگی شیطان و یارانش می سنجند و می فرمایند كه حزن شیطان بیشتر و شدیدتر است.

هر درگیری كه به این حوزه مرتبط نشود و هر غضب و محبتی و یا سلم و حربی كه از این منشأ ریشه نگیرد سود و زیان آنان در هر حال زیان است كه دنیایی است و محدود است و غرامتش غنیمتی در خور ندارد و غنائمش، غنائم مناسبی نیست.آدمی اگر خراشی بردارد و هتك و اهانتی ببیند، اگر چشم حسین علیه السلام را نداشته باشد، چه خواهد داشت؟ بر فرض هیتلرها بارك الله بگویند و درجه بدهند چه تداركی می تواند اتفاق بیفتد.این حسین علیه السلام است كه می فرمود؛ «هون علی ما نزل بی انه بعین الله»؛ آن چه رنج ها را آسان می كند، حضور دوست است.

این نكته فتح باب و عنایتی است كه آدمی خودش را در حوزه ی فوق طبیعی و فراتر از این جهان به ثبت برساند و برای زندگی و مرگ و شهادت و حیات و حرب و سلمش و غرامت و غنیمتش حاصلی و حسابی داشته باشد.در محضر دنیا و در محضر دوستان و در حوزه ی محدودها و دیوارها، منافع، محدود و غنائم،


محصور و نتایج، زندانی و در گروگان است.با حضور او زندگی شعله ی ابتهاج است و مرگ دریچه ای به سوی دنیاهای بزرگتر.با حضور او رنج ها و شادی ها به رنج و شادی فرشته های فارغ گره می خورد و با نصرت و همراهی و یا جدایی و درگیری آن ها مرتبط می شود كه فاطمه علیها السلام فرمود؛ اگر از محدوده طبیعت و نفس و دنیا بیرون بیایی، رنج و شادی تو در برابر رنج شیطان و شادی فرشته هاست...


[1] بحارالانوار، ج 97، ص 376.

[2] بحارالانوار، ج 2، ص 8، ح 15.